CDC logo
Safer Healthier People
CDC Home CDC Search CDC Health Topics A-Z
NIOSH - National Institute for Occupational Safety and Health

Skip navigation links Search NIOSH  |  NIOSH Home  |  NIOSH Topics  |  Site Index  |  Databases and Information Resources  |  NIOSH Products  |  Contact Us

Search for NIOSH Publications: NIOSHTIC-2

NIOSHTIC-2 Search Results

      Advanced Search  |  Help  |  About  |  Feedback 
Terms: 20036041
1 - 1 of 1 Bibliographic entries
All record(s) shown.
Save All   |   Save Page
View Saved    |    Download
Select check boxes to automatically save entries, or use 'save all' or 'save page' links above.
Back to Results
High dietary antioxidant intakes are associated with decreased chromosome translocation frequency in airline pilots.
Authors
Yong-LC; Petersen-MR; Sigurdson-AJ; Sampson-LA; Ward-EM
Source
Am J Clin Nutr 2009 Nov; 90(5):1402-1410
Link
http://dx.doi.org/10.3945/ajcn.2009.28207 
NIOSHTIC No.
20036041 
Abstract
Background: Dietary antioxidants may protect against DNA damage induced by endogenous and exogenous sources, including ionizing radiation (IR), but data from IR-exposed human populations are limited. Objective: The objective was to examine the association between the frequency of chromosome translocations, as a biomarker of cumulative DNA damage, and intakes of vitamins C and E and carotenoids in 82 male airline pilots. Design: Dietary intakes were estimated by using a self-administered semiquantitative food-frequency questionnaire. Translocations were scored by using fluorescence in situ hybridization with whole chromosome paints. Negative binomial regression was used to estimate rate ratios and 95% CIs, adjusted for potential confounders. Results: Significant and inverse associations were observed between translocation frequency and intakes of vitamin C, beta-carotene, beta-cryptoxanthin, and lutein-zeaxanthin from food (P < 0.05). Translocation frequency was not associated with the intake of vitamin E, alpha-carotene, or lycopene from food; total vitamin C or E from food and supplements; or vitamin C or E or multivitamin supplements. The adjusted rate ratios ( 95% CI) for >= median compared with, = median compared with, median combined intakes of vitamins C and E, beta- carotene, beta-cryptoxanthin, and lutein-zeaxanthin from food: 0.27 (0.14, 0.55). Conclusion: High combined intakes of vitamins C and E, beta- carotene, beta-cryptoxanthin, and lutein-zeaxanthin from food, or a diet high in their food sources, may protect against cumulative DNA damage in IR-exposed persons.
Keywords
Aircrews; Biological-function; Biomarkers; Exposure-assessment; Exposure-levels; Exposure-limits; Exposure-methods; Mathematical-models; Occupational-exposure; Pilots; Questionnaires; Risk-factors; Statistical-analysis; Vitamins
Contact
Lee C Yong, Industrywide Studies Branch, Division of Surveillance, Hazard Evaluations and Field Studies, National Institute for Occupational Safety and Health, 4676 Columbia Parkway, R-15, Cincinnati, OH 45226
CODEN
AJCNAC
Publication Date
20091101
Document Type
Journal Article
Email Address
lay7@cdc.gov
Fiscal Year
2010
NTIS Accession No.
NTIS Price
Issue of Publication
5
ISSN
0002-9165
NIOSH Division
DSHEFS
Priority Area
Transportation, Warehousing and Utilities
Source Name
The American Journal of Clinical Nutrition
State
OH
Page 1 of 1
All record(s) shown.

File Formats Help:

Adobe PDF file
How do I view different file formats (PDF, DOC, PPT, MPEG) on this site?double arrows.